dinsdag 10 september 2013

Eerlijk duurt wel heel erg lang ...

Eind juli ontving ik een mooi bedrag op mijn professionele bankrekening. Pakweg het equivalent van een zalige vakantie voor twee naar de zon, all in.

Het bedrag kwam niet overeen met één van mijn openstaande facturen, noch geraakte ik wijs uit de mededeling. Twee factuurnummers die niet klopten met mijn nummering. De naam van de mecenas was halverwege afgebroken, en het bankrekeningnummer kende ik niet.

Dat bankrekeningnummer kwam na een zoekactie zeer regelmatig terug in het overzicht van mijn internetbanking. En Belgisch IBAN nummer met heel veel nullen.
Ik belde mijn bankdirecteur voor raad.
"Geld dat uit het buitenland binnenkomt, wordt op een wachtrekening gezet, en van die wachtrekening overgeschreven naar de Belgische begunstigde. Ik kan helaas ook niet zien waar het vandaan komt."

Ik begon te zoeken naar de weldoener "Aannemingsbedrijf VD T..."
Gelukkig vond ik hem redelijk snel terug, en het bedrijf matchte met een Nederlandse firma die op 25 augustus 2008 (!!!) een een stadswandeling bij me hadden geboekt (gelukkig houd ik alles goed bij).

Ik vond hun website, en een emailadres.
Op 29 juli stuurde ik hen volgend bericht:
"Beste,
Op 26/7 heb ik van jullie een betaling ontvangen, maar ik vermoed dat hier sprake is van een vergissing.
Ik kan het bedrag echter niet terugstorten omdat het op mijn rekening is terechtgekomen via een wachtrekening en ik heb daarom uw bankgegevens niet.
Ik stuur u in bijlage de info.
Vriendelijke groet,
Carolien"
en zette het verder even uit mijn gedachten. Tot het me een paar weken later weer te binnen schoot. Vreemd, ik had niets gehoord van dat bedrijf, en ook geen out of office. Van de website werd ik niet wijzer. Geen sluiting of vakantie aangekondigd, dus op 12 augustus schreef ik hen een tweede keer:
"Beste,
Ik vraag me af of u mijn mail dd. 29/7 goed heeft ontvangen?
Vriendelijke groet,
Carolien"
De vakantie liep op zijn einde, en eindelijk, op 3 september ontving ik onderstand bericht:


Waarop ik weer:
"Goedemiddag,
Om een buitenlandse overschrijving (ik zit immers in België) te kunnen maken heb ik uw IBAN en BIC of SWIFT code nodig.
Groet,
Carolien"

En zij:


Ik bedankte haar voor de snelle reactie, en meldde er nog bij dat de betaling bij de eerstvolgende betalingsronde zou worden meegenomen, en die was - zoals altijd - gepland op maandag.

Gisteren was het mijn wekelijkse administratie- en betaaldag, en ik maakte me klaar om afstand te doen van de leuke som die onrechtmatig op mijn rekening stond.
Ik vulde netjes het IBAN nummer in, de BIC code, de begunstigde, een vermelding en het bedrag, en klikte op enter.
Dit IBAN nummer is niet correct
verscheen op mijn scherm.
Ik keek nog eens na of ik het juist had overgetypt, deed nog eens copy paste (met verwijderen van alle onnodige spaties tussendoor), maar bleef de foutmelding op mijn scherm krijgen.

Dan maar weer een mailtje naar Mw N.d.H.O.
"Het wil maar niet lukken.
Ik krijg de melding dat het rekeningnummer niet klopt.
Bent u zeker dat u me het juiste heeft gemailed?
Groet,
Carolien"

Waarop zij:


Ik stuurde een laatste mailtje terug.

en wacht nog even af ...

Ik was er precies toch beter mee op vakantie geweest. All in ...