zaterdag 21 maart 2020

Semini, we hebben je nodig! - Coronamijmeringen

Het is de eerste dag van de lente, en het is zaterdag, en ik ben bijna jarig!!
In een parallel universum zat ik nu allang op een terrasje op de Grote Markt nadat ik genoten had van de jaarlijkse Seminiviering, al dan niet in het gezelschap van een groepje binnen- of buitenlandse toeristen in mijn hoedanigheid als stadsgids, en met een Bolleke in mijn handen. Het lot, oftewel Covid-19, heeft daar dit jaar anders over beslist.

Voor degenen die Semini niet kennen, Semini is een halfgod die aangeroepen kon worden in geval van, hoe zal ik het noemen, vruchtbaarheidsproblemen. Jonge bruidjes, die niet snel genoeg zwanger werden, gingen 'een kindje afsmeken'. Zijn beeld (of wat er van over schiet) hangt nog steeds boven de toegangspoort aan het Steen, dat momenteel verbouwd wordt tot visitor's center.


Elke eerste zaterdag van de lente, dus toevallig dit jaar vandaag, organiseert AKSIE een grote Seminiviering, behalve dit jaar.
En dat is heel erg jammer, want we kunnen Semini nu meer gebruiken dan ooit. Check de website maar eens van AKSIE voor deze toepasselijke omschrijving:
SEMINI, (soms ook wel eens 'God Jumenas' geheten), is het zinnebeeld van de levenskracht en de creativiteit van de Antwerpenaren. Zij noemen zich dan ook met fierheid SEMINI'S KINDEREN.

Nu heeft Semini blijkbaar een grote helper, Stad Antwerpen, die alles uit de kast haalt om haar ondernemers te steunen. Een ketting is maar zo sterk als haar zwakste schakel, en we moeten beseffen dat heel veel troeven van Antwerpen in handen zijn van ondernemers.


Als gids hoor ik zo vaak van (vooral) Nederlandse klanten, hoe leuk het hier wel niet shoppen is. Kleine bijzondere winkels, met een zeer persoonlijk en uniek aanbod. Toffe bars en bruine kroegen, leuke aparte restaurants met verscholen terrasjes, bierkelders, een sprµeakeasy, ... lekkere aparte gerechten op de kaart vanuit alle windstreken, ja niet moeilijk in een stad met 173 verschillende nationaliteiten, kortom, een paradijs voor levensgenieters.

Sinds gisteren zijn onze grenzen gesloten. Toeristen zijn niet meer welkom, dit om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk in te dijken en terug te dringen. Het zijn drastische maatregelen die in meerdere landen in de wereld worden genomen. Met pijn in ieders hart.

Maar dat betekent niet dat jullie toeristen, Antwerp lovers, dagjesmensen, Antwerpen moeten missen.

Er is een ongekende golf van solidariteit op gang getrokken, en de ondernemers van Antwerpen, rekenen op jullie hulp.
De shop'oholics kunnen terecht op deze geweldige site, een e-shop met de leukste Antwerpse winkels.

En de Bourgondiërs onder ons hoeven ook niet te panikeren. Dankzij de site Dinnergift kunnen jullie nu al een voucher kopen om na de coronacrisis heerlijk te komen eten in Antwerpen.
Wacht niet af, stel dit niet uit, op deze manier krijgen de restaurateurs al wat centen binnen, centen die ze broodnodig hebben om hun zaak draaiende te houden.

Ik val buiten beide categorieën. Ik heb geen winkel, noch een horecazaak, maar mijn chocoladeatelier is ook gesloten, en stadswandelingen kan/mag ik momenteel ook niet geven. Daarom verkoop ook ik cadeaubonnen, voor een chocoladeworkshop in mijn eigen atelier. Ik stuur de bon op per post, na ontvangst, van betaling, en je maakt er niet alleen mij heel blij me, maar ook de persoon aan wie je de bon schenkt.

De Seminiviering, en mijn verjaardagsfeestje, gaan dit jaar niet door. Maar we laten de pret niet drukken. Zet alvast zaterdag 27 maart 2021 in jullie agenda, dan vieren alle strijdlustige, levenskrachtige en ondernemende Antwerpenaren, het grote Semini feest!


Photocredits: Erwin De Maeyer

Geen opmerkingen: