woensdag 6 augustus 2008

Goodbye Norma Jean and so much more ...

Toepasselijk dat precies 46 jaar nadat het beroemdste sex-symbool van de 20ste eeuw aan haar einde kwam, een nieuwsberichtje mijn aandacht trok.
"Zandloper figuur verdwijnt"
Volgens Britse onderzoekers veranderen de tailles van vrouwen de komende 50 jaar van gemiddeld 86,4 cm naar maar liefst 106,7 cm. Het onderzoek toonde aan dat de taille van de vrouwen nu al 17,8 cm breder is dan die van onze grootmoeders. Over vijftig jaar zal dat dus nog eens 20 cm breder zijn.
De grootste oorzaak hiervan is dat veel vrouwen een levenstijl hebben waarbij ze weinig bewegen en ongezond eten. Hierdoor zet de taille meer en meer uit.
Het vrouwenlichaam zal steeds mannelijker gaan lijken en het appelfiguur zal stilaan de norm worden.


Ik mag er niet aan denken dat we allemaal appeltjes gaan worden. En de filmindustrie ook niet denk ik. Kun je het je voorstellen, Mammy die Vivian Leigh als Scarlet met veel moeite staat in te rijgen om toch maar een taille van 85 cm te kunnen krijgen, of Romy Schneider die als Keizerin Elisabeth zich met een taille van 105cm op een paard hijst en zo de harten van alle Hongaren sneller doet slaan?
De echte Elisabeth werd in haar tijd beschouwd als de mooiste vrouw ter wereld met een lengte van 1,72m en een taille van 51cm.

OK, graatmager is lelijk, het geheim van de schoonheid ligt hem in de lichaamsverhoudingen. Om een goede lichaamsverhouding te hebben moet je, wanneer je de omtrek van je taille door de omtrek van je heup deelt - telkens in centimeters - een getal hebben dat rond de 0,7 ligt. Voorbeeldje, Marilyn Monroe, toch niet echt Miss Anorexia had een heupomtrek van 90cm en een taille van 60. Dat geeft 0,67.
De huidige (gemiddelde) vrouw met een tailleomtrek van 86cm, moet dus al een heupomtrek van 120cm hebben om nog een juiste lichaamsverhouding te hebben.

Ooooh, ik hoop zo dat die Britse onderzoekers het bij het verkeerde eind hebben ...
Zou het niet jammer zijn wanneer deze mooie zandlopertjes allemaal vervangen zouden worden door appeltjes?

3 opmerkingen:

marijke en toon zei

wat een prachtige collectie zandlopers , ik vrees dat dat niet meer haalbaar is , helaas !!!
Maar mooi was het wel . MM

Ik heb dan wel haar initialen maar van de tailleomtrek klopt geen bal !!! Maar..... ik heb al langer geleefd . X

marijke en toon zei

In Breda, in het natuurkundig museum, als jongetje me staan verbazen over een ceintuur van een Balinese vrouw. Omtrek 48 cm.
Maar ja, dat zijn ook bijna kindvrouwtjes. Wij leerden vroeger, buste 90, taille 60 heupen 92 als ideaal.Rubens had andere idealen en wie kent de maten va de Venus van Milo ?
T

Dutch Yeti zei

Alle figuren zijn ons ingegeven c.q. opgedrongen door de modewereld. Het wordt als kind met de paplepel ingebracht. Toch vreemd dat in de middeleeuwen een gezette vrouw erg aantrekkelijk was en dat wij die nu dik noemen.
Vroeger kregen de chinese heren een spontane erectie als ze de enkels van een vrouw zagen, de voetevan de vrouw, het summum van sensualiteit. Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen. Maar ja, ik ben ook verpest door de westerse reclamejongens.
Een mooi liedje uit de film Cabaret, "If you could see her through my eyes"