donderdag 8 november 2012

Geruchten doen razend de ronde.

Herfst. Nat. Koud. Guur. Vroeg donker. Joepie. Terug tijd om te lezen.
Vroeger zat ik elk vrij moment met mijn neus in een boek. Ik kon me helemaal laten meeslepen door een goede, droevige, spannende, humoristische of historische roman. Tegenwoordig ontbreekt me vooral de tijd om te lezen. De digitale (r)evolutie bracht soelaas en zo schafte ik me vorig jaar een E-reader aan. (Voor de geïnteresseerden, de Sony PRS-T1, zeeeeer tevreden!!) Omdat ik zoveel onderweg ben, en niet altijd een 400 pagina’s tellende turf op zak draag, is die E-reader het ei van Columbus. Met dat ding heb ik altijd wel een boek op zak. Wat zeg ik, wel 30 boeken.
Natuurlijk koop ik nog wel eens papieren exemplaren. Ten eerste zijn niet alle boeken verkrijgbaar als Epub, en ten tweede wil het oog ook wat. Daar waar enerzijds de e-books ongetwijfeld een impact hebben op de boekenverkoop, is het nu aan de uitgeverijen om inventief uit de (lees)hoek te komen en wat meer aandacht te besteden aan vorm. Een leesboek digitaal lezen is prima, een fotoboek daarentegen … De laatste tijd zie je wellicht daarom steeds meer en meer prachtige uitgaven, met aparte layout, en veel, heel veel foto’s.
Ik keek mijn ogen uit op de ondertussen 46e Boekenbeurs, wat een aanbod (en nee, ik heb niet tussen die paar duizend andere mensen staan aanschuiven voor het boek van Amazing Astrid Bryan) en toen ontdekte ik de perfecte symbiose tussen oude en nieuwe media.
De InstaRoman
Om het tienjarig bestaan van Antwerpen Boekenstad te vieren schreef stadsdichter Bernard Dewulf, met behulp van alle Antwerpenaren, de allereerste InstaRoman. Elke dag vanaf 31 oktober postte hij zinnen op de Instaroman website en die zinnen zouden, gelinkt aan foto's, een boek gaan vormen. Antwerpen Boekenstad lanceerde een oproep om de zinnen van de dichter aan te vullen met passende foto’s. Te posten via Instagram.
Voor wie Instagram niet kent, Instagram is een gratis programma om foto’s te maken, te bewerken met een filter (bijvoorbeeld een Polaroid effect) en te delen met andere Instagram gebruikers of andere sociale netwerken als Twitter of Facebook.
Om een foto aan een zin van de roman toe te wijzen moest je deze uploaden naar Instagram en voorzien van de juiste hashtag (#), bijvoorbeeld #instaroman11.
Live gedrukt op de Boekenbeurs
Bernard Dewulf kiest bij iedere zin de beste foto en dan wordt het geheel door Antwerpen Boekenstad gepubliceerd. De InstaRoman wordt dit weekend live gedrukt op de Boekenbeurs en de personen waarvan een foto werd geselecteerd, krijgen als teken van waardering een exclusief exemplaar van dit toch wel bijzondere boek.
Ik zit hier als een klein kind dat naast de schoorsteen wacht op Sinterklaas achter mijn PC en bij elke mail die binnenkomt hoop ik dat het er één is van Antwerpen Boekenstad met de verlossende boodschap “Gefeliciteerd! Uw foto bij zin 11 is geselecteerd. U mag uw InstaRoman komen ophalen."
Wie alle zinnen en ingestuurde foto's wilt bekijken, ga eens naar de InstaRoman website.
En ach, als ik hem niet gewonnen heb, ga ik hem gewoon kopen. De InstaRoman is vanaf 13 november te koop in het Letterenhuis, Minderbroedersstraat 22, Antwerpen.
Carolien blogt ook voor Dna.be

Geen opmerkingen: