zaterdag 21 juli 2007

Bewogen week

Wat een week. Kristoffel en ik gingen een lang weekend naar Frankrijk, Alexanders chateau bezoeken. Het was super. Met de TGV er naartoe, dat had iets efficiënter gekunnen +/- 8 uur per rit, maar het was wel relax. Het weer was geweldig, eindelijk zomer, en aan het Station van Chatellerault kwam Alexander ons ophalen.
Chateau Valcreuse is echt prachtig. Wat een domein, wat een tuin, met een romantisch prieel naast het grote zwembad en zicht op de rivier, de Creuse.

We hadden een luxe kamer, met een walk in closet :) en een ruime badkamer. De housesitters hadden een lichte maaltijd klaargmaakt, en we genoten nog even van de zonnestraaltjes.

Een buurman had Alexander uitgenodigd voor een drink tgv. Le quatorze Juillet, de nationale feestdag en tegen een uur of 8 wandelden we erheen.
We hadden een adembenemend zicht op de brug waar duizenden mensen toestroomden om tegen 11 uur naar het vuurwerk te kijken. Ik zeg het niet graag, maar vergeleken met dit vuurwerk was het vuurwerk in Antwerpen een paar dagen eerder maar een kleintje. De champagne bleef stromen, het was een superavond.

We hadden echt wel een super weekend gekozen. De volgende dag gingen we naar de hippodroom waar de maandelijkse paardenraces werden gehouden. Alexander was 1 van de sponsors met chateau Valcreuse en had een stand.
Kristoffel en ik gingen natuurlijk meteen inzetten op de paarden. 2 euro per spelletje, dat was goed te doen. Mijn keuzes waren eerder emotioneel getint, een paard met een aparte naam, Queen Flore, Qualimero, of van ouders met een mooie naam, Vieux Sam, Fantasia, bereden door een vrouwelijke jockey, … terwijl Kristoffel natuurlijk meteen ging analyseren.

Als ik won, won ik goed, 8,60 op een inzet van 2, Kristoffel kreeg 2,40 op een inzet van 2, maar op termijn ging het met hem steeds beter. Vooral toen we eindelijk het systeem doorhadden en Kristoffel met een combinatie van 2x3 paarden 3 mogelijkheden als Couple Gagnant speelde en zomaar even 60 euro binnenhaalde. De race werd afgesloten met een coupe champagne (of 2, 3) aangeboden door Chateau Valcreuse in de VIP lounge. Ik begon meer en meer te snappen waarom Alexander naar hier is verhuisd.

De volgende ochtend namen Kristoffel en ik de TGV weer naar België, deze keer voor een rit van 9 uur omdat we net de aansluiting in Kortrijk misten, en kwamen in de gietende regen thuis.

Dinsdagochtend dan de grote shock. Ik stond op en miste mijn tas. Toen zag ik dat het raam aan de straatkant geforceerd was en open stond. Alles weg. Handtas met nieuwe gsm, nieuw fototoestel, mp3 speler, portefeuille met alles erin, … onze laptops, Kristoffels portefeuille, niet fijn :(
Je bent al gauw een paar dagen bezig met politie, aangifte, vervanging van het hoogst noodzakelijke, en elke dag denk je nog wel aan iets. Oh ja, ons abonnement van de Lijn ed.

Bon, de tijd is niet terug te draaien, het had veeeeel erger kunnen zijn (wat als ik ze gehoord had en was opgestaan? Of als ze onze poesjes iets hadden aangedaan? Als ze dingen hadden vernield, gevandaliseerd, …
Nee, al bij al valt het nog wel mee.

2 opmerkingen:

marijke en toon zei

Goed dat je dat slechte nieuws zo filosofisch opneemt. Langs de andere kant.............
In wat voor tijd leven we als jij al opgelucht bent dat ze "maar" voor enige duizenden euro's gestolen hebben en ik al blij ben dat ze alleen "maar" mijn buitenspiegel hebben vernield.

Dutch Yeti zei

Hoi luitjes,
Wat een but ervaring. Ik zou wel erg pissed zijn als iemand ongevraagd in mijn huis aan het rondstruinen is. Je neemt het goed op.
Jullie hebbe in iedergeval een leuke tijd in Frankrijk gehad. Nemen ze je niet meer af.