maandag 1 oktober 2007

Geen grijs te zien

Vandaag een zwarte dag in de geschiedenis van Antwerpen.
Het proces tegen Hans Van Themsche is begonnen.
Een mediacircus van formaat waar al meteen in de eerste uren een truk uit de doos wordt gehaald.
"Nadat de zitting om 11.34 uur hervat werd, hebben de advocaten van Hans Van Themsche het hof gevraagd de strafvordering onontvankelijk te verklaren. Door de massale mediabelangstelling werd het recht van Van Themsche op een eerlijk proces immers onherroepelijk geschonden."

Of zoals een opiniestuk in 1 of andere krant een paar dagen geleden zei. "Wat doe je met zo iemand? Sluit je die levenslang op of geef je hem nog een tweede kans?"

Met het ouder worden wordt zwart wit vaak wat grijzer zegt men soms. Je wordt milder, vergevingsgezinder, minder impulsief en opvliegend, en ja, dat is bij mij ook wel zo. Die 40ste verjaardag heeft er inderdaad wat scherpe kantjes bij mij afgekregen. Ik denk al iets langer na voor ik iets zeg. Probeer rekening te houden met posities en gevoelens van anderen.

Maar niet bij Van Themsche. Ik reageer zowel fysiek als emotioneel alleen nog maar bij het horen van zijn naam en nog nooit is voor mij zwart wit zo zwart wit geweest.
Nee, in het geval van Van Themsche is er geen grijs te zien.
Ik hoop dat hij de rest van zijn dagen in een hol blijft zitten.

2 opmerkingen:

Dutch Yeti zei

Tijdens de verbouwing aan mijn huis in Rijsbergen was daar in het begin de "sloopploeg" 6 stoere mannen die de binnenkant van de boerderij aan gort mepten en dat met kruiwagens in containers storten die achter op "de werft" stonden geparkeerd.
Overdag, tijdens werkuren, ging ik dagelijks ff kijken hoe de stand van zaken was en raakte op die manier in gesprek met die kerels. 1 ervan was Hans. Een forse kerel met goede manieren en veel gevoel voor humor. Tijdens een van de gesprekken kwam ik erachter dat hij vroeger een ander beroep had en ik vroeg hem waaom hij dan nu hier te werk was als sloper.
"Niemand wil mij in dienst nemen omdat ik in de gevangenis heb gezeten." "Oh, waarom heb je in de gevangenis gezeten?" "Ik heb iemand vermoord." Slik !!!
Ik heb nog weken met Hans iedere dag gesproken en mocht hem eigenlijk erg graag. Daarna kijk je toch ff anders tegen de dingen aan.

marijke en toon zei

Ik ben het helemaal met je eens . De tijd heeft bij mij nog 24 jaar extra de scherpe kantjes er afgehaald maar mijn haren gaan omhoog als ik lees dat hij nog van die ROT spelletjes zit te spelen !!

An eye for an eye ware beter .

Marijke