maandag 11 januari 2010

Verloren maandag

Net een worstenbroodje op, lekker.
Over het hoe en waarom zijn al ettelijke epistels verschenen. Hier het verhaal zoals ik het tijdens mijn stadswandeling vertel:

In de middeleeuwen waren alle arbeiders verenigd in gilden of ambachten. Elke eerste maandag na Driekoningen moesten ze opnieuw de eed van trouw zweren aan de gildenmeesters, daarom noemde men dit gezworen maandag. Op die dag trakteerden de gildenmeesters iedereen op een lekkere worst. Die worst werd op een plat brood geserveerd om het vet op te vangen. Dit vette brood werd meestal aan de honden gegeven. Maar de arme arbeiders vonden dat maar niets en aten het brood lekker mee op. Dat bracht de bakkersgilde op het idee om brood en worst voortaan samen te bakken, zodat op gezworen maandag de beenhouwers en de bakkers allebei hun kost verdienden. Hiermee was het worstenbrood geboren.
Voor de andere gildenmeesters was het een verloren dag, want de arbeiders hadden niet gewerkt, en alleen maar gegeten en gedronken op hun kosten, vandaar dat gezworen maandag vaak ook verloren maandag genoemd wordt.


Een mooie traditie die vooral in Antwerpen standhoudt. Op de eerste maandag na (de eerste zondag na) driekoningen wordt in menig bruine kroeg een worstenbroodje geserveerd bij de nodige pinten. Gezellige boel steeds.

Maar oh help, het rookverbod gooit hier roet in het eten (leuke woordspeling al zeg ik het zelf).
Vanaf 1 januari mag er in een cafe immers geen eten meer geserveerd worden, en dus ook geen worstenbrood.

Ik hoop dat de eigenaars van bruine kroegen hier massaal hun laars aan lappen.
Jaren geleden besloten de bakkers en de beenhouwers mekaar te helpen, letterlijk en figuurlijk. Het wordt tijd dat we nu de cafe eigenaars steunen.

Ik sluit me alvast aan bij de ATV reportage: "Handen af van ons worstenbrood!!"

1 opmerking:

marijke en toon zei

Voor de eerste keer dit plausibele verhaal gehoord.
De traditie geraakt verloren hoor.
De laatste jaren wordt minder en minder worstenbrood uitgedeeld in de café's en ik ben er mee gestopt omdat ik 2x op 1 avond de opmerking kreeg over " Die hollanders, die wel komen als het voor niet is"