vrijdag 21 januari 2011

De Lijn is vanaf nu niet meer te missen! Alhoewel ...

Bijna een jaar geleden zijn wij van de rand naar het centrum verhuisd.
Zaaalig!! Redelijk snel realiseerden we ons dat we een auto voor de deur hadden staan die amper nog gebruikt werd, en enkel voor parkeerproblemen en dure rekeningen zorgde.

De sportieve sexy zwarte Alfa Romeo Coupe in goede staat met niet teveel kilometers werd tamelijk snel verkocht aan een correcte prijs en we gebruikten onze benenwagen of stalen ros.

Dina, Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement, een project van De Lijn, maakt al een paar jaar reclame met een mooie stunt.
Bij inlevering van je enige gezinswagen (verkoop, overdracht, ...), krijgt het hele gezin een gratis abonnement op De Lijn (alle trams en bussen in Vlaanderen) gedurende 3 jaar.

Dina werd een succes.
Zo'n groot succes dat begin vorig jaar beslist werd om de duurtijd van het gratis abonnement terug te schroeven van 3 jaar na 1 jaar. Jammer, verkeerde zuinigheid, toch wel een beetje gezichtsverlies, maar ja, 1 jaar is beter dan geen jaar en bovendien krijg je de kans om na dat eerste jaar een abonnement te kopen aan de helft van de prijs.

Wij wilden wel een Dina-abonnement. De nieuwe slogan 'De Lijn is vanaf nu niet meer te missen!' leek in ons geval terecht. Op wandelafstand van ons appartement bevinden zich haltes van tientallen trams en bussen.
Alvorens de aanvraag in te dienen, zocht ik de voorwaarden even op. Onze auto was destijds immers aangekocht op naam van onze bvba, kwamen wij wel in aanmerking?

In de rubriek
Wie komt in aanmerking voor een Dina-abonnement bij inlevering van een nummerplaat?, lezen we:
Een Dina-abonnement kan alleen worden aangevraagd voor de titularis van de ingeleverde nummerplaat, of voor personen die als gezinslid gedomicilieerd zijn op het adres van de titularis van de ingeleverde nummerplaat.
Niet overtuigd belde ik even met Dina om te vragen of wij wel in aanmerking kwamen voor een gratis abonnement.
De vriendelijke telefoniste vroeg het even na en zei :
"Dat is geen probleem aangezien het gaat om de enige auto binnen uw gezin. Ik zou het wel duidelijk vermelden in uw aanvraag."

Ik stuurde 23 december een brief met aanvraag doch kreeg vandaag een negatief antwoord terug.

"Naar aanleiding van de inlevering van uw nummerplaat blablabla ...

We kunnen het Dina-abonnement echter niet toekennen voor deze inlevering. Het reglement bepaalt immers dat het voertuig moest ingeschreven zijn op naam van een natuurlijk persoon (geen bedrijf of vereniging).
Aangezien het ingeleverde voertuig niet ingeschreven was op naam van een natuurlijk persoon, kunnen we geen Dina-abonnement toekennen.

Wij hopen op uw begrip blablabla ..."

Pffft, flauweriken.
Ik belde ze even op en kreeg een dame aan de lijn.

Ze was onvermurwbaar. Ik zei haar dat ik begreep dat zij er persoonlijk niets aan kon doen, maar dat ik het erg flauw vond, het terugschroeven van 3 naar 1 jaar, en het onvindbare regeltje dat de wagen ingeschreven moest zijn op een natuurlijk persoon. Ik vertelde haar ook van mijn gesprek met de werkneemster dat ze pareerde met "Dat zal wel geen Dina-werkneemster geweest zijn, maar iemand van het call center." Wat maakt mij dat nu uit? Ik ga uit van de informatie die mij verstrekt wordt.
Ik zei haar dat ik vond dat De Lijn, nog maar eens, een slechte beurt maakte.

Daarop zei ze
"U moet niet boos zijn op ons, maar op de regering. Zij hebben dat beslist."
Ik zag mijn kans.
"Mevrouw, we hebben helemaal geen regering. U kunt daarom gemakkelijk mijn aanvraag honoreren, zonder gevolgen zelfs."

Ze grinnikte
"Ik zou wel willen maar ..."
Dat zal wel ja.
Ik heb een idee voor een nieuwe slogan.
De Lijn zet u op het verkeerde spoor.

Geen opmerkingen: