woensdag 12 december 2012

De koning van het zwanenmeer

Nu de bladeren van de bomen vallen glijdt mijn blik een paar keer per dag scrutineus langs de vijver.
Lang moet ik meestal niet zoeken. Hij heeft zo zijn vaste plekken, onze Edouard.
Ofwel vooraan, op het kruispunt van 3 paden om geen enkele bezoeker met een broodzak te kunnen mislopen, ofwel iets meer naar rechts bij een grote struik, ofwel aan de overkant tegen een glooiende heuvel voor veel zon en een royaal overzicht over zijn domein.


Hij is heer en meester aan zijn kant van de vijver, en is zeer duidelijk in zijn nopjes. Hij komt ondertussen vrolijk op me afgewaggeld wanneer hij me ziet aankomen (tenminste, hij komt steeds enthousiast op mijn fiets afgelopen, zonder fiets duurt het iets langer voor hij me herkent) en steekt dan zijn lange hals uit naar mijn fietstassen in de hoop dat ik iets lekkers voor hem bij heb.

De laatste weken krijgt Edouard elke dag mijn onverdeelde aandacht. Het vrouwelijk zwaantje, Victorine II die was uitgezet om Edouard over het verlies van zijn eega te helpen, was ongeveer een maand geleden mysterieus verdwenen. Heel het park heb ik verschillende keren rondgefietst, ik vond haar nergens. De mannen van de Groendienst konden me ook niet veel wijzer maken, maar gelukkig is er internet ...
Op de Facebookpagina van de wijkvereniging Klein Antwerpen, de organisatie die de zwanen in eerste instantie had uitgezet een paar jaar geleden, las ik een alarmerend bericht:

Victorine II was aangevallen door de twee zwarte zwanen. Deze van oorsprong Australische zwanen hebben zich nooit aangepast aan onze seizoenen. Zij zitten nu volop in hun broedseizoen, en zijn daarom agressiever dan anders. Een oplettende voorbijgangster merkte het gevecht tussen de zwanen op, en snelde Victorine II moedig ter hulp. Ze joeg de belagers weg, en nam het gewonde dier in haar armen om het veiligheid te brengen.
Victorine II werd afgevoerd naar de vogelbescherming van Brasschaat, heeft daar een goede verzorging gehad, met antibioticakuur, en is er weer helemaal klaar voor.

Want ja, het goede nieuws is, ze komt terug. Volgende week vrijdag om precies te zijn. Net op tijd voor kerstmis.
Ondertussen zit ik mee in de Wijkvereniging Klein Antwerpen, hebben wij al wat vergaderingen gehad over geplande activiteiten, en de één van de volgende activiteiten is het uitzetten van nieuwe zwanen. Niet één, niet twee, maar liefst drie zwanen!
Volgende vrijdag gaan Christiaan en ik 'smorgens vroeg op pad om bij een kweker een volwassen koppeltje te gaan ophalen. Patrick en Chris. Van de kweker rijden we met het koppel door naar Brasschaat om daar Victorine op te halen. En dan worden de drie zwanen uitgezet in de vijver van het Antwerpse stadspark. Is dat geen geweldig nieuws!!

Ja, deze wijkvereniging is een vereniging met het hart op de juiste plaats. Ze is trouwens genomineerd voor een prijs als "Buitengewone buurt" op ATV, en ik hoop dat veel stemmen krijgt.
Jij kunt jouw stem en steun ook geven. SMS BUURT4 naar 6671 en geef deze buurt de waardering de ze verdient

Volgende week uitgebreid verslag over de nieuwe zwanen. Benieuwd of Edouard blij zal zijn met zoveel gezelschap ...




En met drie zwanen erbij zullen deze jongens mischien een toontje lager gaan zingen ...

Geen opmerkingen: