maandag 30 januari 2012

To swap or not to swap


Een swap is een derivaat waarbij een partij een bepaalde kasstroom of risico wisselt tegen dat van een andere partij.
Deze definitie komt niet van mij, maar van Wikipedia, en eigenlijk dekt hij wel de lading van de swap waar ik gisteren met veel plezier aan heb deelgenomen. Die heeft dan misschien niet echt veel met financiƫn te maken. Alhoewel ...?

In grote getale kwamen allerlei types vrouwen naar de Fashion-swap op het Antwerpse Zuid. Jeannette, een vriendin, en ik kwamen elk aanzetten met een heuse koffer (daar keken sommigen vreemd van op die hun kledingstukken gewoon in een plastic of papieren zak hadden gepropt) vol kledingstukken en accessoires waar we graag afstand van deden, in ruil voor andere.

Elke deelneemster mocht 10 stuks meebrengen, kleding, schoenen, accessoires.
10 maar? Ik had er wel 25 kunnen meebrengen. Welke vrouw draagt alle kledingstukken in haar kleerkast? En welke vrouw heeft nog nooit een miskoop gedaan?

Van tevoren waren we gebriefd dat er een strenge selectie zou worden toegepast. Enkel stuks in perfecte staat, en van goede kwaliteit. Wij hadden elk wel 15 stuks bij, je weet maar nooit of er afgekeurd zou worden, maar dat bleek niet het geval. Er liepen enkele stylistes rond die elk kledingstuk van alle deelneemsters een (fictieve) waarde gaven in punten. Dat was niet zo eenvoudig met die honderden kledingstuks.

Dik anderhalf uur later, het grootste deel vrouwen was al flink aan het swappen, waren onze artikels eindelijk "gewaardeerd" en konden wij ook gaan rondkijken.

Hoe werkt het nu precies? Je krijgt een uniek nummer toegewezen. Jouw 10 stuks krijgen elk een sticker met datzelfde nummer, en de waarde in punten. Als iemand 1 van jouw stuks wilt, gaat die daar mee naar de kassa. Die persoon krijgt dan - de punten van jouw kledingstuk, en jij krijgt + de punten van dat kledingstuk. Dan kun je zelf gaan kiezen.
Stel dat 4 van jouw stuks met elk een waarde van 5 punten gekozen worden, mag jij dus op jouw beurt voor 20 punten kledingstukken gaan kiezen. Je wordt van je puntensaldo op de hoogte gehouden door een ingenieus sms systeem. Bij elke activiteit, jij kiest een stuk, een stuk van jou wordt gekozen, krijg je een sms met je aangepaste puntensaldo.

Ik had onder andere een nooit gedragen grijze jurk bij van Vivienne Westwood, met het originele prijskaartje er nog aan. Hij stond mij echt niet, jammer.
Gelukkig was er een meisje heel blij mee en had ik ineens een kapitaal aan punten om te spenderen. De punten zijn alleen de dag zelf geldig, en je moet ze dus opmaken. Wat een luxeprobleem.
Nadat ik na grondige inspectie een 12-tal stukken had gekozen, had ik nog punten over. Die prachtige cocktailjurk in oud roze nam ik dan ook nog maar mee, perfect voor nichtje Astrid, en Jeannette zag nog een tof vestje voor haar dochter, hupsakee!

En toen was het afgelopen. Alle kledingstukken die niet gekozen waren moesten we opruimen, en toen was het tijd om de buit te verdelen.

Met luide stem werd telkens het nummer van de nieuwe eigenares omgeroepen die zich dan kenbaar maakte en het nieuwe kledingstuk in ontvangst nam. Leuk!!

OK, er waren wat kleine schoonheidsfoutjes bij deze eerste editie. Veel deelneemsters hadden echt oude spullen bij, en de kwaliteit was ook vaak minder. Er was een groot H&M, Zara en New Look gehalte (ik zag zelfs een jurk van Hema) en zo blijkt 1 T-shirtje dat ik geswapt heb ondraagbaar wegens kapot. Jammer, en niet verstandig, want slechte kledingstukken worden echt niet gekozen en moeten weer mee naar huis genomen.
Ten tweede, de stylistes werkten zo snel ze konden, maar het duurde te lang voor alle stukken 'gewaardeerd' waren, het lijkt mij handiger om iedere deelneemster zelf een waarde te laten toekennen en tot slot was de locatie te klein.

Maar niettegenstaande deze beginnersfoutjes vond ik de eerste editie bijzonder geslaagd en wil zeker nog eens gaan swappen.
Kijk maar eens wat ik mee naar huis heb kunnen nemen in ruil voor een 6-tal kledingstukken die ik zelf niet (meer) droeg.






Van uw wijkreporter voor GVA.be

Geen opmerkingen: