vrijdag 22 juni 2012

’t Stad rond mijne vinger

Een tijdje terug stuurde een vriendin me een bericht via Facebook, van beginnend juwelier Benjamin van der Zalm. De kerel is nog maar 27, maar heeft een heel bijzondere ring ontworpen. Eén met het stadsplan van Antwerpen erin. Daar moest ik meer over weten. Sterker nog, zo moest ik er één hebben. En hup, ik bestelde een exemplaar.
Het liep mis met het doorgeven van de maat, en gelukkig maar, want zo hebben we mekaar ontmoet, en geraakten we aan de babbel. Ik vernam dat hij nog niet echt veel lawaai rond de ring had gemaakt. Misschien dat ik hem daarbij kon helpen, om een beetje goed te maken dat hij een te kleine ring had gemaakt voor mij waar hij niet veel meer mee kon doen.
Benjamin gebruikt een zeer apart procedé, lasermarkering. Deze techniek wordt eigenlijk vooral gebruikt voor technische toepassingen zoals bijvoorbeeld het markeren van serienummers in machineonderdelen van technische toestellen en apparaten. Benjamin kreeg een geniale ingave om dit toe te passen bij het ontwerpen van juwelen, en met succes! In één klap doet hij meteen beroep op het chauvinisme van Antwerpenaren, want wie wil 't Stad nu niet rond zijne vinger?
Het ontwerp, de stadsplattegrond in dit geval, wordt niet gegraveerd maar als het ware gelaserd in de zilveren ring. Wat weg-gelaserd wordt, kleurt donkerder. Het juweel wordt tot slot afgewerkt met een dikke epoxylaag die enerzijds de tekening beschermt en anderzijds als een vergrootglas werkt. Wie goed kijkt herkent de Schelde, de Leien, het stadspark, … Een echte Sinjoor kan zijn eigen huis terugvinden.
Ik had maar één bemerking toen ik 't Stad eindelijk rond mijn vinger draaide. Het mocht allemaal wat groter (ik met mijn grote handen ook ...), dus speciaal voor mij maakt Benjamin een extra large versie, die binnenkort aan mijn rechterhand prijkt.
De ring en andere creaties, zijn momenteel enkel verkrijgbaar via zijn website, www.benjaminvanderzalm.com . De ring ’t Stad rond uwe Vinger’ is begin deze maand gelanceerd en komt op 199euro, exclusief verzending.
Van uw wijkreporter Carolien Krijnen voor GVA.be
Bekijk hier een item op ATV

Geen opmerkingen: