donderdag 21 juni 2012

Antwerpse horeca. Hoe het niet moet ...

Vorige week zondag - de dag voor Kai-Mook verhuisde die we nog snel even gedag zijn gaan zeggen - was de dag van de waarheid voor het Nederlandse elftal. Zij moesten met 2 punten verschil winnen van Portugal of hun EK sprookje was uit. Normaal gezien kan voetbal me niet echt boeien, maar gezien ik drager ben van van de Nederlandse nationaliteit, kijk ik naar de wedstrijden van Oranje.
Mijn man en ik hadden het débacle Nederland - Duitsland meegemaakt op het gezellige - en propovolle - terras van het Ultimatum op de Grote Markt, doch gezien de grote kans op uitschakeling tegen Portugal besloten we het iets dichter bij huis te gaan zoeken en fietsten we na de Zoo naar het gezellige en zonovergoten Mechelspleintje.
Het was bijna 18h, tijd zat dus, en mijn man wilde iets eten. Op de veranda van de "Boer van Tienen" kleefde een menukaart. Bovenaan prijkte de 'Spaghetti Bolognese'. Perfect. We namen plaats in de veranda, op de eerste rij, net voor het TV toestel dat nog niet aan stond en pakten er een stel weekendkranten bij. Onze gigantische oranje zonnebril (cadeautje van het Ultimatum van de week voordien) legden we even op tafel. Een serveuse kwam op ons toe en keek ons vragend aan.
"Voor mij een Spaghetti Bolognese" zei mijn man.
"Nee" was het antwoord.
"Voor mij een Spaghetti Bolognese alstublieft" zei mijn man daarop.
(Ik vond dat bijzonder grappig)
"Nee" was opnieuw het antwoord.
"Dat staat toch op het menu?" probeerde mijn man nog.
"Ja maar, dat is alleen voor in de week, in het weekend geef ik geen eten zene. En apropos, ... (ze wuifde naar onze oranje zonnebrillen), den TV komt hier ni op vanavond. Ik hoop dat ik allang gesloten heb wanneer die domme voetbal begint."
Ik wist niet wat zeggen. Hoe is het mogelijk, zo'n houding, in een café? Een duidelijker staaltje van 'hoe jaag ik mijn klanten weg' had ik nog nooit eerder meegemaakt.
Wij zetten demonstratief onze oranje zonnebril op, legden de kranten terug waar we ze hadden genomen en fietsen naar het terras van het Ultimatum waar we met half Antwerpen gekeken hebben naar de laatste Oranje wedstrijd in het EK 2012. Ze zijn helaas roemloos tenonder gegaan tegen Portugal, maar wij hebben tenminste heerlijk gegeten.

Geen opmerkingen: