vrijdag 20 juli 2012

Antwerpse Muffins

En ja hoor, het regent weer. Met bakken valt het uit de lucht. Volgens Google is vandaag de laatste slechte dag en volgt nu een periode met echt zomerweer, je weet wel, lange zonnige dagen, temperaturen boven de 25 graden, ... Een mens zou nog bijna vergeten hoe het voelt, een jurk zonder mouwen, met je tenen wiebelen in open sandalen, je ogen dichtknijpen tegen de zon, 's avonds rood verbrande schouders die pijn doen tegen je hoofdkussen, …
Regen of geen regen, het is vakantie en iedereen probeert die zo aangenaam mogelijk in te vullen.
Klussen? Nee dank u.
Gisteren las ik in de krant dat Verf- en Doe-het-zelf winkels gouden tijden beleven. Iedereen slaat verwoed aan het klussen. Schilderen, behangen, plankjes ophangen, noem maar op.
Het is een prikkel die we bij ons thuis zelden of nooit voelen opkomen. Twee jaar geleden hebben we een grondige renovatie uitgevoerd in onze nieuwe stek, en we zijn het er beiden over eens, dat soort grapjes gaan we in de toekomst zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Nee, klussen is aan mij niet besteed. Ik word af en toe echter door een andere onbedwingbare drang geprikkeld. Dan trek ik keukenkasten open, snuister tussen verschillende attributen en ingrediënten, en sla enthousiast aan het bakken.
Keukenprinses
Ik ben geen ster in de keuken, koken doe ik alleen omdat een mens moet eten, maar bakken, dat vind ik super! En één van de leukste dingen om te maken zijn muffins. Ja, ik weet het, cupcakes zijn mooier, maar daar heb ik dan weer het geduld niet voor. Ik vind het niet erg om mijn handen (en kleren, om nog maar te zwijgen over de keuken) vuil te maken, maar na het wegen, mengen, schillen, snijden, roeren, vullen, en opruimen heb ik geen zin meer in decoreren.
Al heel lang ben ik op zoek naar het ideale muffin recept. Als ze vers uit de oven komen zijn ze nog erg lekker, maar na een tijdje is de binnenkant te vast en smaken ze te droog. Muffins die je in de winkel koopt, of op de markt, zijn altijd zo lekker sappig vanbinnen. Dat was me tot nu toe nog niet gelukt. De muffins met stukjes appel en kaneel kwamen het dichtste in de buurt, die maak ik dus het vaakst.
Antwerpse Muffins
Pas wandelde ik over de Grote Markt en stapte nog eens de vernieuwde Stadswinkel binnen, naast het Bureau voor Toerisme. Sinds de renovatie vind je daar allerlei smakelijke streekproducten. Antwerpse handjes, Mokatines, Seefbier, … en natuurlijk Elixir d’Anvers, het klassieke maar oh zo lekkere kruidenlikeurtje.
Mijn oog viel op een bladje papier met een recept. Cake met Elixir d'Anvers. Dat kon niet slecht zijn, en ik nam zo’n papiertje mee naar huis. Eenmaal thuis zette ik de ingrediënten klaar en wilde eraan beginnen. Maar in plaats van een cakevorm te gebruiken, nam ik mijn vrolijk gekleurde muffinvormpjes uit de kast. Ik plukte een muffinrecept van het net en paste het aan met de 2 belangrijkste nieuwe ingrediënten, 100gr rozijnen die ik 24 uur liet weken in ½ dl Elxir d’Anvers. De volgende ochtend hing er een heerlijk aroma in het huis. De rozijnen waren lekker glanzend dik en hadden alle Elixir opgenomen.
Geen risico
Voor de zekerheid maakte ik 1 baksel Muffins met rozijnen en Elixir d’Anvers en een tweede baksel Muffins met appel en kaneel, je weet maar nooit. En omdat het vakantie was, strooide ik er nog een minimale versiering op. Zo. Na 20 minuten was het zover.
Het afkoelen duurde tergend lang, maar eindelijk waren ze klaar om verorberd te worden. Mijn man en ik staken elk een muffin in onze mond.
Heerlijk!! Licht krokant langs de buitenkant en lekker sappig en smeuïg vanbinnen. Perfect!! Welke was de lekkerste? We kwamen niet tot een consensus. Ik was grote fan van de Antwerpse Muffin met Elixir d'Anvers, mijn man bleef trouw aan zijn favoriete appel kaneelmuffin.
Dus, wat ga ik vandaag maken? Muffins met appel en kaneel MET rozijntjes die al sinds gisterenochtend in de Elixir liggen te weken. Het ruikt weer heerlijk in huis, en dat gaat er alleen maar op beteren …
Wie ook eens wil proberen:
Muffins met appel
275 gram zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
100 g suiker
2 eieren
240 ml melk (of sojamelk, yoghurt, kwark, …)
snuifje zout
100 ml vloeibare boter (plantaardige olie of gesmolten boter)
2 in stukjes gesneden appel
kaneel
Meng de ingrediënten kort door elkaar, het mag best nog wat klonterig zijn. Te lang mixen zorgt voor taaie, droge muffins.Je bakt ze 20-25 minuten op 200 graden in muffinvorm of papieren cakevormpjes.
Voor de Antwerpse muffins vervangt u de gesneden appel door 100g rozijntjes die 24h in Elixir hebben geweekt.
Cake met Elixir d'Anvers
250g zelfrijzende bloem
250g suiker
4 eieren
250g boter
1/2 dl Elixir
100g witte rozijnen
Leg de rozijnen 1 dag van te voor te weken in de Elixir.
Suiker en eieren mengen en boter toevoegen, bloem eronder mengen, rozijnen met Elixir toevoegen. In een beboterde vorm gieten en bakken in de oven (160 a 180graden)
Carolien blogt ook voor Dna.be

Geen opmerkingen: