vrijdag 27 maart 2020

Coronakrapuul - Coronamijmeringen

Aan creativiteit mankeert het ons niet tijdens deze crisis. Het ene na de andere nieuwe woord wringt zich moeiteloos in onze dagelijkse woordenschat.
Zo lijst Toon den Boon nieuwe woorden op in zijn 'Coronawoordenboek'.
Er zitten er een paar leuke bij, waar zelfs geen verklaring bij nodig is.

'Coronahamstereren' is er zo eentje van. Of 'anderhalvemeterpolitie'. Een hele mooie vind ik persoonlijk 'balkonsolidariteit' en 'raamzwaaien'. Nog zo eentje is 'zorgapplaus' waar ik elke dag trouw om 20h aan deelneem vanop onze eerste verdieping.

Ik ga nog lang last hebben van de 'coronakilo's' die er gestaag bij komen met slechts 800 à 1.000 stappen per dag in plaats van mijn gebruikelijke 11 tot 15.000. Ik heb trouwens nog een suggestie voor Toon, 'e-piritief', wat ik straks weer ga doen met mijn vriendjes. Lekker lullen met zijn zevenen bij een glaasje cava of pintje, in deze dagen niet op één van onze favorietje terrasjes in Antwerpen, maar veilig achter het scherm van onze gsm of tablet tijdens een videochat.

Van sommige woorden word ik boos, erg boos. En ik hoop uit ganser hart dat 'coronakuchers' of onmensen die zich verlagen tot 'coronahoesten' zeer, maar dan ook zeer zwaar worden aangepakt; Celstraf, boetes, taakstraffen, ... Het kan niet streng genoeg zijn. 'Coronakrapuul' ga ik ze noemen, nog een tip voor Toon.


Want we weten het ondertussen wel, hoop ik, en nog steeds worden ze ondergewaardeerd. Zorgverleners, en dienstverleners, allemaal.

De politie, vuilnisophalers, medewerkers van supermarkten, bakkers, kruideniers, postbodes, chauffeurs en machinisten, brandweerlieden, doktors, verplegers, en iedereen nu actief in een ziekenhuis, zorgcentrum, opvangcentrum, ... Ik heb er ongetwijfeld een hoop overgeslagen.

Koester ze, bescherm ze, dank ze.
Tot straks bij het 'corona-applaus'?


Geen opmerkingen: