donderdag 19 maart 2020

Vreemde tijden - Coronamijmeringen

Het zijn inderdaad vreemde tijden.
Ik heb vandaag een groenten- en fruitbox laten afgeven bij mijn vader voor vaderdag (geweldig initiatief van Mr Green) en een echte aanrader. Tx Geoff!
Het is eens wat anders dan een fles whisky.

Het coronavirus hoeft ondertussen geen introductie meer, het heeft zowat heel de wereld in de ban, maar stel dat a) de wereld er aan kapot gaat en over enkele tienduizenden jaren terug intelligent (nouja) leven ontstaat, en het enige dat ze terugvinden is mijn blog of b) u bent een Nederlandstalige deelnemer aan het Duitse Big Brother en weet echt inderdaad nog niets, het coronavirus is een virus dat eind vorig jaar uitbrak in China en ondertussen in een moordend tempo over de hele aardbol raast. Meer dan 200.000 besmettingen, 8.000 doden, het zwaarst getroffen in Europa zijn Italië en Spanje.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel. In Wuhan, waar het voor het eerst is vastgesteld, zouden sinds vandaag geen nieuwe besmettingen meer zijn genoteerd.

Hier in België, en ook dus in Antwerpen, mijn thuisstad, zijn strenge maatregelen getroffen. Cafés en restaurants zijn gesloten sinds vrijdag de 13e. Niet essentiële winkels zijn dicht, scholen (er is wel opvang), sportclubs, … noem maar op, allemaal gesloten tot minstens 5 april. Mensen worden met aandrang verzocht om thuis te blijven. Je mag enkel naar buiten met gezinsleden waarmee je onder één dak woont, en dan enkel voor noodzakelijke verplaatsingen. De bedrijfswereld ligt plat, ik heb mijn zaak ook moeten sluiten, hele luchtvaartmaatschappijen houden hun vloot aan de grond, festivals worden afgelast en reisorganisatoren zetten alles op alles om gestrande passagiers terug te krijgen,kortom, het doet lelijk.

Onder druk laten mensen hun ware aard zien. Goede mensen worden beter. Ik laat je de rest maar zelf aanvullen.

Een enorm probleem is hamstergedrag. Mensen slaan massaal WC papier in. Ja, je leest het goed, ik her haal het nog even, ook voor de mensen uit categorie a) en b) hierboven, WC PAPIER!!!!
En droge voeding. Rijst, pasta, je kent het wel. Op de laatste dag voor de lockdown stonden mensen tot 3 uur lang aan te schuiven aan een supermarkt om WC papier te kopen. Tot drie uur lang. TERWIJL DE SUPERMARKTEN GEWOON OPEN BLIJVEN!!! Ik was allang blij dat ik een paar weken terug bij de Colruyt een flinke voorraad wijn was gaan inslaan, ik ben lekker thuis gebleven met een boek op mijn terras.
Als over 3 weken mijn WC papier op is, ga ik gewoon een pak halen om de hoek.

Wat is nu het grootste probleem van dit hamsteren? Dat mensen die het echt nodig hebben, diegenen die aan het einde van hun werkdag nog snel wat boodschappen gaan doen, voor lege rekken komen te staan. En dan heb ik het over alle onmisbare dienst- en zorgverleners. Dus stop met dat hamsteren, echt, ik meen het. Ik heb er zelfs een ludieke actie rond bedacht. Teken de petitie tegen het hamsteren maar met Eerherstel voor de hamster!

Gelukkig ontwaar ik in de lelijkheid ook schoonheid.
Jongeren ontwikkelen appjes om ouderen in de buurt te gaan helpen. Of om op te passen op kleine kinderen. Boodschappen te gaan doen voor mindervaliden of met hondjes te gaan wandelen. Een meisje start een FB pagina's met mooi briefpapier om te downloaden zodat je prachtige brieven kunt sturen naar bekenden en onbekenden en die zo een hart onder de riem kunt steken. Er ontstaan platforms om restaurants te helpen hun maaltijden als take out of via thuislevering aan de man te krijgen. Zelfs grote bedrijven doen mee. De parfum fabriek van Dior maakt nu desinfecterende handgel, en veel stokerijen stoken geen gin of jenever meer, maar ontsmettingsalcohol. En er wordt gezonden. En muziek gemaakt. En geapplaudisseerd.

En dan kom ik weer terug bij die dienst- en zorgverleners. Zij staan aan de frontlinie, zelfs slecht bewapend in sommige gevallen, zoals toen de kans groot was dat er een tekort zou komen aan hun broodnodige mondmaskers (een lelijk verhaal, dat bespaar ik jullie. Het heeft te maken met een domme fout van een minister, woekeraars die dachten dat hun bedje gespreid was, … Snel vergeten die ellende). Het probleem is nog steeds niet opgelost maar over het hele land zijn mensen nu als gekken thuis mondmaskertjes in elkaar aan het zetten, ontroerend mooi.

En wanneer die paar bedrijven die nog operationeel zijn sluiten, hangt om 20h de plaatselijke bevolking uit zijn raam, en applaudisseert. Voor dienst- en zorgverleners.
Morgen, 20 maart, om 8h45 draaien verschillende Europese radiozenders een dijk van een nummer. You'll never walk alone. Want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

En diezelfde dag om 12h hangen we een witte handdoek, of wit laken door het raam. Als symbool, en als teken van onze dankbaarheid. We volgen de aanbevelingen, en we houden fysiek afstand van elkaar. Maar iedere warme oproep, elk mooi initiatief, elk liedje en wit laken aan een raam maakt die afstand weer een beetje kleiner.


2 opmerkingen:

Rose-Marilyn zei

Hoi Carolien,
ik ben als bewakingsagent 1 v de mensen die fysiek op het werk aanwezig zijn. Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag had ik nachtdienst, en idd. in de namiddag in de winkel allemaal lege rekken. Dat maakt de egocentrische instelling van vele mensen pijnlijk duidelijk...
Ook wordt mijn verlof volgende week half ingetrokken omdat een collega thuis moet blijven wegens besmetting van een familielid.
Maar als ik denk aan wat het verzorgend personeel dezer dagen moet presteren, prijs ik mezelf nog gelukkig.

Dikke zoen,
Martine Franssens

Carolien zei

Wat schrijnend. Ik schaam me voor het gedrag van mijn medemens.
Laat je niet deprimeren door die rotte appels. Er zijn gelukkig meer goede mensen dan slechte. Jij bent daar bewijs van ♥️