zaterdag 20 januari 2007

De Amsterdamse Grachten

Heel de dag zit het deuntje al in mijn hoofd.
Wat een luxe vandaag, een vrije middag. De Duitsers en Oostenrijkers zijn aant vertrekken, de (2) Nederlanders en (8) Belgen blijven nog tot maandag aan boord voor de Holland Training.

Gisteren evaluatiegesprekje gehad. Goed nieuws, I am in
Dat betekent dat ik wellicht deze lente al een Holland In Bloom krijg, korte cruise (11 dagen max) met als vertrekpunt Brussel en als hoogtepunt het Keukenhof. Geweldig, ik heb dat zelf nog nooit gezien dus kijk er naar uit. Voorlopig zijn er een 15-tal geevalueerd, enkel Christian moet nog eens een training meevolgen en die ziet dat niet echt zitten. Lastig. Ben benieuwd wie er vandaag doorgaat, nog een 15-tal te gaan.

De vrije tijd viel dus echt tegen, kzal ervoor zorgen volgende keer een laptop aan boord te hebben zodat ik wat kan updaten onderweg. Heb nu zoveel steden gezien in zo weinign tijd dat ik helemaal de kluts kwijt ben.
Bon, gisteren zaten we in Keulen. Dat viel mij wat tegen. De Dom kan niet tippen aan de OLV van Antwerpen (sorry) en de rest van de stad deed me weinig. Spectaculair zijn wel de fotos genomen net na WOII. Heel de stad lag in puin, behalve die Dom.

Voor de rest hebben we heel de middag, avond en nacht gevaren - we hadden wat in te halen na de vertraging opgelopen in Koblenz - en vannacht werd ik om 03h wakker omdat we aanmeerden in Nederland. Nou ja wakker, we hadden een afscheidsfeestje gehouden voor de Duitsers - nooit gedacht dat ik het ooit nog eens jammer zou vinden een Duister te zien vertrekken, laat staan er een glas mee te heffen, maar je ziet, gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Voor Keulen zijn we in Mainz geweest. De geboortestad van Johannes Gutenberg, de uitvinder van de boekddrukkunst met losse loden letters.
Ik vind het zooooo erg geen tijd te hebben voor dat museum. Ik ben gek op het Plantin Moretus museum in Antwerpen (heeft even geduurd maar das een lang verhaal) en stond te popelen om dat in Mainz te zien. Helaas. Zal voor de volgende trip zijn want het staat wel op het programma met de Amerikaanse toeristen.

Na Mainz hadden we Koblenz, waar we dus 2 dagen en een volle nacht hebben gelegen, en dat was best een aardig stadje.
We kwamen aan om 20h, kregen een lijst met bezienswaardigheden (11!) en moesten de volgende ochtend om 9h een stadswandeling houden voor de PD's. Leuke oefening, maar zeer nuttig wanneer je door storm, hoog of laag water een keer ergens anders aanmeert.

Wij (de helft van het blauwe team) hebben onze wandeling voorbereid in cafe Peanuts, samen met Lenka, de hotelmanager en haar hele crew. Need I say more?
Wel veeeel verhalen. Deutsches Eck is de moeite, reuze beeld van Keizer Wilhelm I uit 19de eeuw dat in WOII is vernietigd en na de re-unification in 1993 terug is opgebouwd. De Katzenjammerkids Max und Moritz waar ik nog nooit van gehoord had maar die blijkbaar immens popuair zijn in de US. Het waren kwajongens die 7 deugnietenstreken uithaalden en uiteindelijk door de bakker werden vermaald en uitgestrooid als kippenvoer. Heerlijk, die sprookjes van vroeger. Die liepen nooit goed af. Het boekje uit de 19de eeuw is inmiddels in vreselijk veel talen uitgegeven en is helmaal in rijm, echt schattig. Ik heb er eentje in het Engels gekocht.

Het leukste waren de Koblenz Originalen. Vooral dan Pfefferminzje.
Een vrouwke die zich bekommerde om de straatkatten in Koblenz en allerlei spullen verkocht p staat en in cafes om de beesten te kunnen voeren. Ze verkocht vooral pepermuntjes. Omdat ze bijna geen tanden meer had, kon ze het niet meer goed uitspreken, vandaar haar bijnaam.

Gisterenavond hebben we een infogesprekje gehad met de capitein. Heel interessant!
Zo weet ik nu dat er 4 generatoren aan boord zijn en dat 1 volstaat. Voor het varen, de keuken, de waskamer, ... alles. De motor heeft 1200 pk, en zo zijn er 2. Op de Donau kan hij er maar 1 gebruiken op volle kracht, er zit te weinig water in, grappig.
In elke haven wordt drinkwater voor de leidingen gepompt, 220 ton, genoeg voor 5 tot 6 dagen.
Ook zit er 160 ton brandstof in de tanks, genoeg om van Wenen naar de noordzee te varen, en terug. We verbruiken zo iets van een 40 liter per uur.
Het personeel heeft het lang niet6 zo goed als wij. Het varend personeel is 4 weken van dienst en dan 2 weken thuis, het keukenpersoneel is 6 weken van dienst en 2 weken thuis. Wel een beetje zielig vind ik.

Daarna nog iets leuks. Je zit zo'n 2 weken aan boord van een schip met 140 toeristen die lol willen maken. We moeten dus ook aan entertainment doen. 1 van de spelletjes die we hebben gedaan is de horce racing. Elk team mocht een stel paarden optuigen als oefening. Tijdens een echte trip wordt er voor geld gespeeld, de Amerikane vinden het geweldig!!! Shelley en ik hadden een leuk paardje. De Playmate Harmony. Ik had in Mainz een schattig accessoire gekocht voor 1,5 euro :)

Ht lijkt me echt wel tof om te doen, ben ook benieuwd of ik veel van deze mensen te zien zal krijgen. Onze crew zijn echt schatjes. Julia, Michaela, Emilian en Laurentio. Ze doen zo hun best, ook de kok.
In elke haven krijgen we iets typisch. Jammer genoeg liggen we nu 3 dagen in NL, vanmiddag was het een broodje kroket. Heel grappig hoor.
De dag dat we Belgie zouden hebben gedaan maar dus niet gedaan hebben, waren het mosseltjes en frietjes.

Qua toekomstige program directors ben ik echt benieuwd. Er zit vanalles door elkaar, een interessant geheel.
Een paar stadsgidsen, Susanna uit Regensburg, jong meisje met prachtig lang blond haar en heel lief altijd. Markus uit Keulen, jonge knul wiens gezicht altijd lacht. Brilletje, klein mager maar een echt schatje.
Een paar touroperators en of cruisepersoneel. Lieven uit Londerzeel. Toffe jonge gast die op het grootste oceaanschip[ ter wereld heeft gevaten. Ook op dat schip dat pas nog in Antwerpen lag, ben even de naam kwijt. Hij zoekt eenzelfde job, maar minder lang van huis. Die oceaanschepen was meestal voor 6 weken tot 4 maanden. Gisela uit Duitsland. Iets oudere dame, rustig, zeker, heel aardig, dat is die die me eens zei dat je ook op je 50 nog stomme fouten maakt (husband number 2). Marina Gordijn (toen ik de naam las op de lijst dacht ik dat ze Hollands was), Belgsiche dame, iets ouder, bijzonder wijs en weet alles over alles. Ze werkt af en toe een klein beetje op mijn zenuwen en heeft op alles kritiek (ook wel eens op mij, vandaar wellicht die zenuwen)
Een paar "in between jobbers" ook. Echt een allegaartje.

Ziezo, mijn internet uurtje zit er bijna op, het zal denk ik het laatste verslagje worden, ik probeer morgen maar vrees ervoor.

Vanavond duiken we het red light district in, voor de training, niet voor de fun, en morgen gaan we naar Enkhuizen, Arnem, Zaanse Schans, Voldendam, Hoorn en god weet wat nog allemaal.

1 opmerking:

Anoniem zei

Gefeliciteerd met de benoeming kapitein )

XXX
Toffie

January 20 6:26 PM