maandag 29 januari 2007

Fame is fickle

Een beroemde quote van Marilyn Monroe en ik moest er aan denken toen ik de headlines op Google.news las. Indiase actrice Shilpa Shetty wint ophefmakende Big Brother-reeks
In mijn kajuit in het luxe-cruise schip had ik een TV'tje waarop eigenlijk alleen CNN de moeite was. Ik begon en eindigde er mijn dag mee, 2 keer een half uurtje per dag.
Telkens ik de kijkkast aanknipte ging het maar over 1 ding. De oogverblindende Bollywood-ster met Bambi-ogen die door de would-be FUK (zelfgemaakte afkorting voor "Famous UK'er". OK het zou Brit moeten zijn maar blijft leuk gevonden nietwaar?) met de grond gelijk werd gemaakt door vermeende racistische opmerkingen.
Hoofdverdachte: Jane Goody, de Britse Betty (alhoewel ik nu ons Betty wel een beetje te kort doe)
Jane Goody zat in deze celebrity Big Broter omdat ze een celebrity was geworden omdat ze aan een gewone Big Broter had deelgenomen. Deelgenomen ja, niet gewonnen, maar ze werd gebombardeerd tot overnight star omdat ze erg gewaagde dingen deed op TV.
En weer denk ik aan Betty ...

Nu dus, Jane Goody, het prototype van slecht opgevoed, vals, lelijk endoezomaarverder kon het dus niet nalaten om een beetje sarcastisch te doen tegen de beeldschone actrice. Allemaal in prime-time.
38.000 Britten kropen in de pen. Het debacle leidde tot een diplomatieke rel en zette bijna de (goede?) relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en India op de helling tot de minister van Financiën Gordon Brown, tevens opvolger van Labour-premier Tony Blair, het publiek had opgeroepen om toch vooral Goody weg te stemmen. De brave Britten deden natuurlijk meteen wat hun gevraagd werd.

Eind goed al goed. De sprookjesprinses is in al haar eer en glorie hersteld. Ze won met glans deze editie van dit compleet nutteloos TV-programma (een Nederlandse uitvinding!!!) en haar filmcarriere krijgt een enorme boost. Er gaan al geruchten op dat ze binnenkort mag schitteren naast Daniel Craig.
O ja, en weet je hoeveel ze betaald werd, enkel en alleen om deel te nemen? Driehonderdvijftigduizend.
Pond. Daar mag men mij al eens voor uitschelden. In prime-time zelfs.
Kassa!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat vooral zo speciaal is in dit geval is de selectieve Indische verontwaardiging. Hoe haal je het in je hersens - en ik wil niet zo sarcastisch zijn om te beweren dat ze er minder hebben -, om als Indiër, waar het kaste systeem nog hoogtij viert en waar de untouchables zelfs niet op de SCHADUW mogen trapen van een hoger kastelid, te praten over racisme. Je zou eens moeten weten hoe hautain/uebermenschlich de rijke indiërs in de antwerpse diamantwereld zich gedragen.
Het getuigt natuurlijk wel van verstand om een randdebieltje als Goody te verleiden tot racistische uitlatingen en dan de slachtofferrol te gaan spelen. Winst altijd gegarandeerd. Wat dat betreft stelt de britse "lower-class" je nooit teleur. Vergeet niet dat nog geen 100 jaar geleden de term "working class" als zéér pejoratief gold. Minister Brown (what's in a name) kon dus niet anders dan Shetty-stemadvies geven. Ghandi heeft de Britse upper-class nog voor eeuwen schuldgevoel bezorgd.
February 01 11:42 AM

Anoniem zei

Als jij denkt net zovel kijkers te trekken als Shilpa Shetty dan zullen de britse producers van Big Brother, als zij dat ook geloven, jou zeker en vast dat bedrag betalen. Maar ik betwijfel of je die Britten zo gek krijgt. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Het feit dat je openlijk aanbied jezelf voor miljoenen mensen te laten uitschelden voor 350.000 pond is op zich ook griezelig. Wij moeten wel familie zijn.
January 30 4:43 AM