zondag 5 augustus 2007

Run for cover






Gisterenochtend ging de telefoon. Ik antwoorde. Het was Eric Woodward, voor mij.
Suzie Kennedy was uitgenodigd door Joshua Greene om de dag samen door te brengen voor een fotoreportage, Dr Ron zou hun door LA chauffeuren, of ik geen zin had met ze mee te gaan.

Dat was onverwacht. Die dag was er weer een Marilyn event gepland, de Tour van 12h30 tot 21h langs alle Marilyn plekken in town, al maanden uitverkocht.
Ik twijfelde. Waren die kerel´s bedoelingen wel eerlijk, Zou ik er niet als spek en bonen bijlopen, de relatie tussen Suzie en Joshua was immers overduidelijk, ik moest de fans teleurstellen, zeker Mary die het allemaal met zoveel liefde had georganiseerd, maar hoe groot is de kans dat ik dit nog eens zou meemaken? Met een zo goed als echte Marilyn Monroe door de stad lopen en rijden terwijl de zoon van de broemdste Marilyn fotograaf ooit, momenten die zijn vader meer dan 50 jaar geleden heeft vastgelegd, zou hercreeeren?
Ik overlegde even met het thuisfront en belde kamer 102. Suzie pakte de telefoon op.
“I´m in!!”

We zouden over een uurtje vertrekken. Ik schoot in de douche en wachtte op telefoon.
Nog geen drie kwartier later belde ze, “Ready to go?”

Dr Ron stond met zijn enorme Audi Quattro A8 voor de deur en Joshua legde Suzie´s Louis Vuitton koffer in de achterbak. Ze zou zich een paar keer omkleden.
We reden. Marilyn klonk door het Bose audiosysteem, super.

Eerst een heerlijk ontbijt op Sunset Boulevard tussen de sjieke winkels. Ik bestelde Eggs Benedict met gerookte zalm en een Latte. Heerlijk.
Het mooiste is de reactie van de mensen wanneer je ergens binnenloopt. Suzie droeg een witte halterjurk met zwarte polkadots, een kopie op maat gemaakt van de jurk die Marilyn aanhad toen ze haar hand- en voetafdrukken in het cement van Grauman´s Chinese Theatre drukte. Ze was pefect! Haast niet van echt te onderscheiden.

We overliepen het programma. Wat foto´s in het Beverly Hills Hotel, dan op de Santa Monica Pier, op Venice Beach. Als er tijd overwas tot slot nog even naar het Hollywood Sign.

Eerst was shots op Sunset en we begonnen eraan.

Ik had natuurlijk al wat tijd gespendeerd met Joshua Greene en we hadden veel over fotografie gepraat. Hij vindt me een superfotograaf en moedigt me aan verder te gaan; “You´ve got the eye, you see things only photograpers see and your timing is impeccable” Ik glunderde!

We reden naar het Beverly Hills hotel. Dr Rons auto werd voor ons weggereden en we liepen naar binnen. Joshua nam prachtfoto´s van Suzie achter in de hal, en wilde naar het zwembad. Ik zei dat hij absoluut een foto van haar moest maken in de ladies room, je hebt nog nooit zoiets gezien.
Hij durfde niet, hihi, maar toen ik hem uitlegde hoe het er daar uitzag van binnen zag ik hem nadenken. “You do it”, en hij gaf me zijn camera, een super Canon met een reuzelens. “I am sure you´ll make a great one”

Geweldig!!
Suzie en ik de WC binnen en bestudeerde de ruimte. Verschoof wat prullenmanden, herschikte handdoeken en liet haar een paar poses aannemen, met haar rug naar mij, in de lens kijkend door de spiegel. Een droom!

Ik gaf de camera terug aan Joshua die meteen naar de foto´s keek. Volgens mij zat het shot van de dag ertussen, wait and see.

Op naar de pool. We liepen binnen alsof we er logeerden. “We are meeting our friends here, the Andersons. Have they arrived yet? Jeffrey.” Wat een lef.

We bestelden een verse ice tea en Joshua begon foto´s te maken van Suzie. Lurkend aan haar rietje, speels over de menukaart kijkend, … tot een security guy op ons afkwam en hem verbood foto´s te maken.
Snapshots met kleine camera´s was OK, met een professioneel toestel moet je een vergunning vragen. Het zou niet de laatste keer zijn dat we dat hoorden.

Op weg naar de lobby vond Joshua een stil gangetje en nam stiekem nog wat plaatjes, best spannend eigenlijk.

Dr Ron tipte de doorman die hem zijn auto bracht op zo´n manier dat die jongen er nog lang aan zou denken, en we reden naar de volgende halte.
Ineens was de sfeer veranderd. We voelden ons als een paar kinderen die iets hadden gedaan dat niet mocht, heerlijk. Dr Ron legde Marilyn het zwijgen op en zijn uitgebreide Sinatra repertoire was aan de beurt. We zongen uit volle borst mee.

Joshua haalde herinneringen op, het concert dat Sinatra gaf in de Sands voor zijn 50ste verjaardag, met Quincy Jones, waar wij thuis de CD van hebben, daar was hij bij.
Meteen ging de cd op. “I´ve got you under my skin”. Het was geweldig die 2 kerels vooraan te zien meezingen en gesticuleren.
“Run for cover!”

Suzie en ik zaten achteraan te genieten.
Haar grote droom is ooit een dogparlor te openen, een salon voor honden, over max. 5 jaar wil ze stoppen als Marilyn, ze is nu trouwens 30, en is gek op honden. We zagen een koppel lopen met een witte keizerspoedel. Ze gilde “Look, that dog, I want my picutre with him”
Dr Ron gooide de wagen aan de kant en wij renden naar het koppel toe.
Natuurlijk mocht het, mooi beeld. Mijn foto´s waren beter dan die van Joshua tot diens grote verontwaardiging. Dr Ron vond het enig. “Your talent is slipping away, right into her”

Het zag zwart op de Santa Monica Pier. Net de Meir op zaterdagmiddag, maar dan maal 6. Joshua nam wat leuke plaatjes bij de kleurrijke attracties tot hij weer werd teruggefloten omwille van zijn professionele camera.
We wandelden naar de prachtige oude paardenmolen, Dr Ron betaalde ritjes voor Suzie, mij en hemzelf. Iedereen was gek op Marilyn.

In Venice stopten we voor lunch in Hall´s, een tof restaurant. Nu weeral eten?
De heren bestelden een coupe champagne voor ons, en ik nam er pancakes met siroop bij, lekker decadent.

Laatste stop was Venice Beach, Joshua wilde Suzie met wat bodybuilders op Muscle Beach, en ze kleedde zich in een winkeltje om in haar How to marry a Millionnaire badpak. De verkoper wist niet waar hij het had.

Ook op Muscle Beach geen toestemming, ik mocht wel met mijn Canon, hihi, en nam een par snapshots. Joshua keek trots naar me. Leuk.

Hij nam nog wat shots op het strand en, nog steeds op Sinatra, reden we terug naar het hotel. Dr Ron moest familie oppikken aan de luchthaven om half 6 en zetten ons 3-en af aan het Renaissance hotel.
Joshua vroeg ons alletwee mee naar zijn kamer.

De ravage van vorige nacht was nog duidelijk aanwezig. 2 halfvolle champagne glazen (Suzie zei me dat ze bijna 3 flessen ophadden) en een zware plastic zak om de rook detector gebonden. Joshua stak een camel op, waste de glazen af, en schonk verse coupes uit.

Suzie was uitgeput (ze sliep daar al 4 nachten, stond om 5h op om naar haar hotel te gaan en haar Marilyn metamorfose te beginnen) en viel in slaap. Joshua en ik gingen aan de computer zetten en ik kreeg mijn eerste les photoshop.Het hoogtepunt van de dag voor mij. En toen kwam ‘mijn’ foto. Hij is ge-wel-dig!!

Ook Joshua was er kapot van en overliep elk detail met me. De foto is absoluut perfect en ik schrok ervan hoeveel het me deed. Hij kon zo in een magazine. Ik denk dat ik doorga, heb altijd al graag gefotografeerd, wie weet …

Joshua wil al mijn foto´s, van de hele week, en bezorgt me de zijne via de server van zijn bedrijf, spannend!!!

Hij ging nog een extra fles Veuve Gliquot halen bij de liqor store (58 dollar vergeleken met 115 dollar roomservice, slim van hem) en met zijn 3-en keken we nog wat tv, een perfect einde van de dag.

Ik belde even het Orchids hotel en het einde van de avond was blijkbaar nog niet nabij. Melinda, Bonnie en Rachelle zaten natuurlijk ook vol verhalen en stelden voor te gaan dineren.
We namen de taxi naar Sunset Boulevard, zochten het sjiekste ding dat we konden vinden, ‘The Standard’ en ruilden onze superstories.
Geen seconde spijt gehad van mijn beslissing de tour te laten vallen, en op fotoreportage te gaan.
Topdag, weeral.



3 opmerkingen:

Kristoffel Francois zei

Aapje professional photographer!
En nu naar huis komen eh )))
Kusje
Toffie

Dutch Yeti zei

Geweldige verhalen. Ik lees ze met veel plezier. Wat het fotograferen betreft, DOEN !. Niet geschoten is altijd mis. Ik heb hier een fotograaf ontmoet. Ruis. Hij was helemaal idolaat van fotograferen en heeft zijn baan als administrator opgegeven en is in Azië aan het fotograferen geslagen. Hij wil zijn foto's aanbieden aan National Geografic enz. Zijn item is "Religie in Azië".
Nog veel plezier.

marijke en toon zei

Goh, wat jij allemaal meemaakt!!
Zij lijkt er wel erg op hoor . Wat een dag!!

En al die complimenten over je foto's ,én door iemand die er verstand van heeft .Great.

XX MM