donderdag 16 augustus 2007

Velen zijn geroepen maar weinig uitverkoren?

Vandaag 15 augustus. Onze Lieve Vrouw Hemelvaart.
Ben ik er toch wel niet achter gekomen dat de Amerikanen er verschillende hemelvaarten op na houden zeker.
Bij ons is OLH Hemelvaart en OLV Hemelvaart taalkundig niet echt veel van elkaar verschillend. In het Engels zit er een wereld van verschil tussen.
Zo is het onze lieve heer ascension waarbij Jesus 40 dagen na zijn wederopstanding ten hemel is gevaren.
In het geval van zijn moeder spreken ze van assumption; zij is niet op eigen kracht ten hemel gevaren maar op speciaal verzoek van god himself.
Er is dus wel degelijk een verschil tussen beiden.

15 augustus is in Antwerpen ook moederdag (de hele stad is bijna een eerbetoon aan OLV, de kathedraal, de Carolus Borromeus - voor de zalig verklaring van Carolus tenminste - en op elke straathoek wordt je wel gegroet door een Madonnabeeldje. Ik heb er zelfs een speciale stadswandeling voor)

Waar is de pointe van dit verhaal? 15 augustus is ook nog eens de sterfdatum van Peter Paul Rubens, 's werelds grootste schilder (een beetje patriottisme kan geen kwaad) en sinds mensenheugnis wordt er op 15 augustus in Antwerpen een grote Rubensmarkt georganiseerd. Het is een gewone markt met kramen met vleeswaren, CD's en DVD's, goedkope kleding, drogisterij spul en artikels voor huisdieren, maar alle marktkramers zijn gekostumeerd als leefden ze ten tijden van Rubens. Ik vind het altijd wel gezellig en sleepte Kristoffel er een keertje mee naar toe.
Bij een kraam met dierenartikelen zag ik witte nepmuisjes, die waar Sushi zo graag mee speelt. Ik nam er 2 mee, aan 1,40 euro per stuk. Een echte was waarschijnlijk goedkoper geweest.

Popelend hem zijn muisje te kunnen geven, gingen we naar huis maar daar aangekomen zagen we de poesjes in de tuin spelen zoals ze nog nooit had gespeeld. Tapa rolde op zijn rug, sprong van links naar rechts en voetbalde als was hij Beckham himself een gek donker bolleke van voor naar achter. Sushi stond geanimeerd naar hem te kijken.
We gingen even checken waar ze zo mee speelden.
Ja hoor, een muis. Een echte.
Dood gelukkig.
Ik legde de witte nepmuisjes in de keukenlade. For a rainy afternoon.

3 opmerkingen:

Dutch Yeti zei

Zoals je op mijn blog kunt lezen zijn je vader en ik redelijk katholiek opgevoed. Ik had de indruk dat hij dat geloof niet echt meer praktiseerd. Als ik jou blog lees begin ik daar toch fors aan te twijfelen. Een devoot verhaal.
De uitspraak "dood gelukkig" is ook een vondst. Ik ken dood ongelukkig en ziels gelukkig. Maar het is in iedergeval beter dan andersom. Gelukkig dood.
Blijf bloggen. ik volg je.

Kristoffel Francois zei

Ik dacht aan deze: onze lieve heer dood, onze lieve vrouw geassumptioneert, rubens voelt zich ook al niet lekker, en nu is dat muisje ook al dood... hoe toepasselijk op een ter hemelvaart viering :)

marijke en toon zei

Nou ik vind dat het voor het muisje nú al wel een sombere dag was hoor. Goed dat jullie voor de volgende keer een ,, fake ,, hebben kaarliggen . MM