zondag 19 april 2009

Proud to be Dutch

Het is ongelooflijk hoe vol onze dagen zitten. Ik moet af en toe zelf even op de flipchart gaan kijken om te gaan wat we gaan doen of gedaan hebben.
Zaterdag waren we de voormiddag in Veere. Ik moest mijn eigen groep gidsen, en dat in een stadje waar ik nog nooit geweest was (tenzij een kort zeiltripje met mijn ouders jaaaaaren geleden).

Schattig stadje, en de zon scheen overvloedig. Er stonden schapen te grazen dus ik had meteen een link naar het monopolie op Schotse wol dat Veere kreeg doordat de heer van Veere, Wolfert VI, huwde met Mary Stuart in de 15de eeuw.
Gelukkig was mijn vriend Napoleon hier ook eens geweest, daar kan ik steeds uuuuren over vertellen, en als extraatje kreeg ik deze keer zelfs Grace Kelly die het gehucht ooit vereerde met haar bezoek tgv. haar huwelijk met Ranier van Monaco.
Rainier wilde zijn kleine staatje wat extra PR bezorgen, en had besloten om met een Amerikaanse filmster te trouwen. Eerste keuze was Marilyn Monroe. Erwas echter geen chemistry tussen beiden, dus het ging niet door.
Uiteindelijk werd het Grace Kelly en we weten denk ik allemal hoe het verhaal afgelopen is.

’s Middags was er een optional tour naar de Deltawerken, dat wilde ik echt graag zien!!
Nico bleef aan boord (en in Veere), Johan en ik elk met een bus naar de stormvloedkering. Eerst kregen we een introfimple over het ontstaan van de deltaweren; super indrukwekkend, en ook schattig die – relatief – oude beelden waar Beatrix een jas met enorm epauletten droeg, Sarah Ferguson een hoog getoupeerd kapsel met 2 kinderlijke strikken in haar haar had, Fabiola een veel te grote nertsjas om haar frele schouders had geslagen en Mitterand nog zwart haar had.

Dan werden we door 2 gidsen mee naar het bouwwerk genomen. Je kunt dus in de constructie rondwandelen, er staan maquettes en veel infopanelen met fotos en tekeningen; Ook De kosten worden uit de doeken gedaan.
2,5 miljard euro heeft het ding gekost (9,3 miljard gulden teruggerekend naar 1986), en jaarlijks kost het zo’n 15 miljoen euro in onderhoud.
Wat is het prijskaartje van de Lange Wapper nu weer?



’s Avonds hadden we de alombekende Horse Racing georganiseerd.
5 paarden; “Rambo”, “Dolly” (met blonde ruik en 2 grote ballonnen onder aar kin), de “Lost PD”, “Hubert ze French chef” en “Henk the Hooligan”, allemaal netjes verkleed.


Passagiers kunnen 1 dollar per paard per koers inzetten, en de reuzendobbelsteen bepaalt welk paard een stapje naar voren mag zette. Als er iemand een 6 gooit, moet die een schnaps achteroverslaan, nog eens gooien, en dan mag dat paard 2 stapjes naar voor zetten.
Dolly was de grote favoriet (ik gaf als tip mee dat zij in de photofinish 1, of liever 2 streepjes voorhad), maar het was Hubert ze chef die mpet de eerste zegen ging lopen.
De passagiers die 1 dollar op Hubert hadden gezet, kregen er daar 9 voor terug.
Daar kan Fortis een puntje aan zuigen.



Geen opmerkingen: