vrijdag 1 juli 2011

Groupon, de veelbelovende kortingsbon!

Een aantal weken geleden ben ik, zoals reeds zovelen voor me, gevallen als een blok voor Groupon.
Nu ben ik altijd al een prijsbewust koopjesjager geweest, het systeem van Groupon is dus echt spek voor mn bek.

Groupon is oorspronkelijk een Amerikaanse onderneming, opgestart in 2008, en brengt lokale ondernemers in contact met klanten in de buurt.
Elke dag, in verschillende steden, wordt er een uitzonderlijke deal voorgesteld, aan een flinke korting. Dit kan een etentje zijn, een hotelovernachting, een kappersbeurt, een workshop, een bankstel, ... je kunt het zo gek niet bedenken.

Groupon maakt op hun site reclame voor een zaak door die een aantrekkelijk voorstel te laten aanbieden om nieuwe klanten te winnen. Het voorstel moet aan minstens de helft van de prijs worden aangeboden. Door die hoge kortingen, wordt de Groupon site honderdduizenden keren bezocht en krijgt elke deelnemende zaak de kans al die bezoekers te bereiken met hun commerciële boodschap. De deals worden tientallen keren tot enkele duizenden keren verkocht, afhankelijk van de deal.

Zo kocht ik de laatste weken al verschillende aanbiedingen van restaurants, cocktailbars, bistro's, en zelfs schoonheidsspecialistes.

Gisteren gingen we voor het eerst een Groupon voucher inwisselen. De deal zag er zo mooi uit, dat ik hem zelfs twee keer heb gekocht. Een Thais 3-gangen wok menu met een glas cava als aperitief voor maar 16 euro. Voor 2 personen!
Waarde van de deal, 46euro. Mooie korting!

We gingen buiten op het terras zitten omdat binnen een populaire vrije radio loeihard zijn klanken door de lucht sproeide wat conversatie moeilijk, zo niet onmogelijk maakte en wachtten op de bediening. Zowel binnen als buiten zaten mensen, steeds per 2, met elk een glasje cava voor hen. Allemaal Groupon kopers dus, niet moeilijk, de deal was 1.792 keer verkocht.

Een vriendelijk meisje zette 2 glaasjes cava en een klein schaaltje met een handvol lauwe peultjes op tafel en nam de bestelling op. Haar gebrek aan kennis van Nederlands en Engels maakte het uitje authentiek oosters en met moeite maakten we onze keuze voor het hoofdgerecht duidelijk. Toen ze zich omdraaide om terug naar binnen te gaan, vroeg ik naar het voorgerecht en met een brede glimlach wees ze naar het kommetje peultjes. Euh?

Een goeie 10 minuten later kwam ze met 2 borden naar buiten. Een bord noedels en een bord Pad Thai. Kristoffel had rijst besteld maar die doet nooit moeilijk en nam enthousiast zijn eerste hap noedels.
Na een derde hap besloot hij om toch maar om zijn rijst te vragen. Ik proefde even van zijn bord en gaf hem groot gelijk. Het smaakte naar zout afwaswater. Mijn gerecht was eetbaar, maar daar is alles ook mee gezegd. Na het povere voorgerecht en het tegenvallende hoofdgerecht hielden we ons hart vast voor het dessert, en waren al aan het bedenken wie we met de extra voucher voor deze deal konden verrassen.
Ik dacht terug aan wijze woorden: If something sounds too good to be true, it usually is.

Toen het meisje naar buiten kwam met het dessert, begonnen we bijna te juichen van geluk. Eén bolletje vanille ijs, met een drupje chocoladesaus, en twee kersen.
Met smaak lepelden we het hapje naar binnen.

Aan 16 euro voor 2 personen hebben we een correcte prijs betaald voor een matige maaltijd. Om nu te zeggen dat dit aan de volle pot 46euro waard is, is toch lichtjes overdreven. De gerechten zijn niet op het menu terug te vinden dus vergelijken is niet mogelijke, maar een andere Pad Thai, met scampi's, kostte maar 8,50euro.

Ik begin stilaan te vrezen dat mijn permantente ontharing misschien wel eens minder permanent zou kunnen uitvallen.

Maar ben vooral blij dat ik de ooglidcorrectie niet gekocht heb!

3 opmerkingen:

Ann zei

Het zou beter benoemd worden als Groupon-bonnen en die 'korting' eruit laten.
Tot nu zijn de etentjes correct zoals je zegt. Maar NOOIT de volle pot prijs waard.

marijke en toon zei

Ja , ooglid corrctie of een kappersbeurt , toch maar afblijven denk ik .

MM

marijke en toon zei

Volgens Bloomberg zou de opbrengst van Groupon, bij een beursgang op minsten 15 miljard uitkomen!!!!
Met nog een aantal van dergelijke verhalen zou dat wel eens de grootste waardeduik kunnen zijn van de afgelopen jaren.
Niet inschrijven dus.
T