donderdag 10 juli 2008

Der Gr(a)u(n)en Donau

Vanuit mijn room with a view deed ik net de gordijnen open. Gisteren om 21h vertrokken per schip uit Wenen. We varen nog steeds, op de Donau.
Het water is groen, de lucht grijs. Ik moet Armin nog gelijk geven.

Hij was de eerste die gisteren porttalk hield, het dagelijkse praatje in de lounge van 18h45 tot 19h vlak voor het diner.
Waarom noemt iedereen het de blauwe Donau? Toen Oostenrijk had gevochten met de Fransen (en gewonnen) lag de rivier vol Franse soldaten. Die droegen een blauw uniform waardoor de rivier blauw kleurde, dat is 1 van de mogelijke verklaringen. Of was Johann Strauss misschien bezopen toen hij het nummer schreef (dronken = Blau in het Duits)?

Na een moeilijke eerste dag eindelijk iedereen aan boord gekregen.
Op de 2de vlucht misten we 2 mensen, op de 3de ook, op de voorlaatste misten we er 3 en we zijn er zelfs in geslaagd een hele vlucht kwijt te spelen met maar liefst 14 van onze passagiers.
Lufthansa staakte. Om 19h30 kwmen de 14 eindelijk aan boord, met 12 koffers.
2 kwijt. Dat maakte dat we nu aan 9 ‘lost luggages’ zaten, een record.

18h10, zonet is de 8ste bagage geleverd. Gelukkig. 1 passagier had al gezegd, 'I hope we won’t be all smelly in our dirty clothes for the Captain’s Welcome dinner (vanavond). Ik had hem al gerustgesteld, 'Don’t worry, we will put all 9 of you at the same table so the others won't notice'
Beetje vervelend voor de 9de natuurlijk, maar allicht haal ik hem er niet te snel uit. Een 'dressed up' dinner is voor Amerikanen toch een beetje anders dan voor ons.

Vanmiddag hadden we de fantastische abdij van Melk op het programma staan. Het was warm, veel te warm. We gingen niet mee binnen, maar besloten een terrasje te doen in de tuin van de abdij. Geweldig kader, de bar stond buiten, mooi versierd, bloemen, vriendelijke ober, ... Why not dacht ik na een hele dag zonder alcohol gisteren, doe mij maar een glaasje witte wijn.
De ober vroeg 'Moechten Sie etwas Sprudelwasser dazu und Eis?'
Huh? Mijn collega Armin (Oostenrijker) gebaarde druk van van ja, dus when in Rome, ... Doe maar zei ik.
Ik kreeg een reuzengroot wijnglas, met een beetje witte wijn, een flinke scheut spuitwater, heel veel ijs en zelfs een schijf citroen. Vreemde jongens die Oostenrijkers.
Vannacht steken we de grens over en vanaf morgen zitten we dan een hele tijd in Duitsland. Eerste stop Passau, Dreifluessestadt waar neil Amstrong heeft gelogeerd, Sissi haar laatste nacht als ongehuwd meisje heeft doorgebracht en waar Adolf Hitler eind 19de eeuw met zijn ouders heeft gewoond.

1 opmerking:

marijke en toon zei

Dat blauw zal wel van die uniformen geweest zijn. Blau besoffen lijkt me sterk met sprudel en ijs, of het moest van de Strohrum zijn.
Leuk verhaal. Bundel ze maar eens die stukjes.
T