Anderhalve maand geleden kreeg ik mijn eindafrekeningen van Electrabel (leverancier van gas en electriciteit).
Het ging om 1 aansluiting electriciteit en 2 gas (voor appartementjes die ik verhuur).
Ik moest 1 keer 356,66 euro opleggen bovenop de 352 die ik al betaald had voor het hele jaar, 1 keer 315,77 euro bovenop de 730 en 1 keer 244,83 euro bovenop de 935 die ik al betaald had. Dat is een totaal van 2934,26 euro aan gas en electriciteit voor 2 appartementjes.
Ik belde hen op. Electrabel is enkel te bereiken via een duur 078 telefoonnummer, en het duurt altijd eeuwen voor je eindelijk iemand aan de telefoon hebt.
Nee, geen verklaring, het verbruik was niet abnormaal gestegen, de prijzen waren alleen verhoogd.
Ja maar, hadden jullie dan niet proactief kunnen laten weten dat het misschien een goed idee zou zijn om mijn maandelijse facturen wat op te trekken? Nu zat ik ineens tegen een onvoorziene meerkost aan te hikken van 917,26 euro.
(by the way, op ons thuisadres kregen we ook een leuke slotfactuur waarop we extra 900,56 euro moesten bijbetalen op de 1625 euro die we gedurende het jaar al hadden betaald.)
Nee, daar kunnen ze niet aan beginnen, maar ik kon het wel gratis in een paar maanden afbetalen. Nou, fijn.
Ik ging op zoek naar alternatieven. Mijn Electrabel contracten liepen tot 31/03/2009, dus het gaf me genoeg tijd om op te zeggen.
Als je het contract op elk ander moment dan net voor de vervaldag opzegt, rekent Electrabel 75euro per energiebron verbrekingsvergoeding aan, dat was dus in mijn geval 75euro X3= 225euro
Ik kwam uit bij Lampiris, leverancier van groene energie. De absoluut goedkoopste voor wat betreft gas, maar met zo'n vriendelijk meisje aan de telefoon, zelfs al was de electriciteit een beetje duurder, daar ging ik ook voor. Fijn trouwens dat ze een gratis 0800 nummer hadden.
Om ervoor te zorgen dat Lampiris mij vanaf 01/04/2009 energie kon leveren, moest ik asap contracten met hen tekenen en opsturen. Ik deed het dezelfde dag nog, zij gingen Electrabel voor me opzeggen. Ik drukte er nogmaals op dat de begindatum van 01/04/2009 voor mij cruciaal was. Ik moest me geen zorgen maken.
Eergisteren kreeg ik dan ineens 3 brieven in de bus van Electrabel.
Het spijt ons te moeten vernemen dat u van leverancier verandert. Vanaf 01/05/2009 neemt uw leverancier het van ons over en stoppen wij de levering van energie op uw adres.
Huh?! 01/05/2009? Dat moest 01/04/2009 zijn. Ik bel naar Electrabel, via het betalende 078 nummer.
Neen sorry, uw nieuwe leverancier neemt pas over vanaf 01/05/2009. Uw contracten zijn bij deze vernieuwd, en omdat u deze opzegt per 01/05/2009 moet u 3X de verbrekingsvergoeding van 75 euro betalen. Die worden aangerekend op uw slotfactuur.
Ik bel naar het gratis 0800 nummer van Lampiris.
Oh mevrouw, dan moet u bij de klantendienst zijn. U zit nu op het callcenter, ik kan uw klantgegevens niet raadplegen. Wlt u aub dit nummer bellen?
Een betalend 078 nummer uiteraard.
Ah nee mevrouw, dat klopt. Wij kunnen u niet voorzien van energie vanaf 01/04/2009, wij gaan dat doen vanaf 01/05/2009.
Ik had het niet meer. Hoe was het mogelijk, de knoeiers. Ik zei Lampiris dat ik de overeenkomst met hen wilde beeindigen, nog voor die begonnen was en dat ik weigerde verbrekingsvergoeding te betalen.
Ik bel terug naar Electrabel, via het betalende nummer. Ik kreeg een ongeinteresseerde kerel aan de telefoon.
Ik leg heel de situatie opnieuw uit. Ik zei hem dat ik wilde dat mijn contracten niet werden beeindigd op 01/05/2009 maar gewoon zouden doorlopen, en dat ik geen verbrekingsvergoeding wilde betalen.
Die kerel zei me vlakaf dat dat niet zou gaan. Of ik nu klant bleef, of wegging, die verbrekingsvergoedingen werden me aangerekend. Ik belde terug naar Lampiris, via het betalende nummer.
Weer heel dat verhaal.
Zij vertelden me dat Electrabel geen recht had om me de vergoedingen aan te rekenen, als ik Lampiris een mailtje stuurde dat ik van het contract met hen vanaf wilde, was dat voldoende, en dan gingen zei Electrabel laten weten dat alles bij het oude kon blijven.
Ik belde een laatste keer naar Electrabel, via het betalende 078-nummer en kreeg een vriendelijk meisje aan de telefoon. Weer het hele verhaal. Ze vertelde me dat ze er 99% zeker van was dat het weer in orde zou komen zonder dat me de verbrekingsvergoedingen zouden worden aangerekend.
To be continued ...
3 opmerkingen:
Direct schrijven naar de ombudsman.
Ik had hetzelfde gedonder met Integan toen ik digitaal Belgacom ging.
Ze hebben nadien snel ingebonden;
Wat een gangsters;
T
Dit is typisch ... ook hier idem .... Electrabel - Nuon - Lampiris - Luminus, allemaal even erg!!!!
Inderdaad, onmiddelijk naar de ombudsman, wat een hufters. Het is overigens al een klacht waard dat je steeds verschillende mensen aan de lijn krijgt. Ze moeten een klachten database aanleggen zodat je verhaal wordt opgenomen en dat jij het niet elke keer moet uitleggen. Klantvriendelijkheid is kennelijk geen prioriteit. Hou vol en laat jeniet kisten !!!!!
Een reactie posten